Veldsla is behalve zeer decoratief op uw bord, ook nog eens een bron van gezondheid.

Behalve ijzer, calcium en vitamine C bevat veldsla foliumzuur en vezels, zie onderstaande tabel.

 

Tijdens de zwangerschap kan een tekort aan foliumzuur gevaarlijk zijn voor de baby, vandaar dat zwangere vrouwen meestal foliumzuurtabletten slikken.  Door regelmatig veldsla te eten kunt u hier op een natuurlijke manier aan tegemoetkomen.

 

Verder is veldsla licht verteerbaar, bevat 2,7 g vezels per 100 g, hetgeen constipatie tegengaat, een lage energiewaarde (20 kcal per 100 g) en 4250 µg carotenen, ongeveer gelijk aan een capsule. Carotenen zijn goed voor de huid en aders, en tabletten om bruin te worden zijn met veldsla overbodig.

 

Veldsla bevat 0,25 g omega-3 vetzuren, uitzonderlijk hoog voor groenten! 100 g van deze groente bevat 12% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid omega 3 van plantaardige oorsprong. Het is dus niet noodzakelijk dit uitsluitend in vette vis of voedingssupplementen te zoeken.

 

Voedingswaardetabel veldsla per 100 g

 

Energie

20

Kcal

Energie

85

KJ

Water

95

g

Koolhydraten

3.0

g

Eiwit

2.0

g

Vet

0.4

g

Suikers

0.0

g

Voedingsvezels

2.5

g

 

Vit. A

0.30

mg

Vit B1

0.08

mg

Vit B2

0.07

mg

Vit B6

0.10

mg

VitB11 (foliumzuur)

43

µg

Vit B12

0.00

µg

Vit C

40

mg

Vit D

0

µg

 

Natrium

15

mg

Kalium

300

mg

Calcium

25.0

mg

Fosfor

50.0

mg

IJzer

4.0

mg

Magnesium

4.00

mg

Betacaroteen

338

µg

Luteïne

9650

µg